Waarom videomarketing voor je bedrijf?

Jaja, video… Het regelmatig posten van video’s op je sociale media kanalen geeft je bedrijf in eerste instantie online zichtbaarheid… Of toch op z’n minst een extra factor in zichtbaarheid online. Al lijken vele bedrijven nog afwachtend te zijn, toch wordt video in 2020 stilletjes aan een onmisbaar onderdeel in online marketing strategieën om publiek te bereiken. Maar waarom nu juist? De verklaring hiervoor zit deels in onze hersenen, die zijn zo geprogrammeerd dat ze beter beïnvloedbaar zijn met video dan met tekst. Plus de dag van vandaag wil men liefst dat alles zo snel mogelijk gaat en zo weinig mogelijk energie verbruikt. Dus als je wilt dat je kijkers je boodschap onthouden, zet dan in op video voor een maximaal effect.

Van shortform video’s, vlogs, animated logo’s tot explainers en motion graphics. In tweede instantie onderhoud goede en sterke video content lange termijn relaties met je publiek. Het creëert vertrouwen en zorgt ook voor meer betrokkenheid met je product of service EN mensen zullen een online aankoop sneller vertrouwen. Double score dus. Laat mensen naar je toekomen door interessante, directe en relevante informatie of unieke promoties aan te bieden op je sociale media kanalen. Met de online marketingtechnieken die er de laatste jaren zijn bijgekomen hebben we als marketeers de kans om invloed uit te oefenen op het koopgedrag van onze klanten tot in de winkel. “Let’s be honest…Emotion sells!!” Nog steeds in 2020, MAAR op een directere en relevantere wijze.

TIPS

Maak je merk zichtbaar in je video content.

Zorg dat je doelgroep weet van wie die leuke of grappige video is, zorg dat je wordt herkent. Dit kan je doen door te spelen met je logo, je brand kleuren of andere assets doorheen de video. Dé vragen van 2020: Waar komt mijn merk in de video? Hoe ben ik herkenbaar? Hoe straalt dit alles op mijn merk af?

Data-driven video marketing.

Analyseer eerst je data en statistieken voor je creatief-inhoudelijk aan de slag gaat. Het opmaken van video content of gelijk welke andere content, op basis van je statistieken zal je op termijn veel meer opleveren.

Scoor extra punten in Google.

Één van de factoren waarop Google je positie in de zoekresultaten bepaalt is de tijd dat bezoekers op je website spenderen. Hoe langer je bezoekers op je website blijven, hoe meer vertrouwen Google heeft in de kwaliteit van je website. Als je het slim aanpakt kan je met videomarketing de tijd die potentiële klanten spenderen op je website drastisch verhogen. Voorzie je website en andere kanalen van goede video’s. Want een goede video wordt uitgekeken en soms zelfs een paar keer. Hoe meer je erin slaagt om de bezoekduur op je website te verhogen met video, hoe meer punten je scoort in Google.

Maak “How to”-video’s.

Een ingewikkeld productieproces of zware, saaie materie leg je makkelijk en snel uit aan de hand van een animatievideo. Maar goed ook want de tijd van je  klanten / volgers is kostbaar. Het is dan ook geen verassing dat ‘How to’-video’s wereldwijd het meeste bekeken worden.

Durf je huisstijl doortrekken in je video content.

Hetzelfde merk maar een compleet ander verhaal in content en in reclame? Durf de dezelfde beelden, karakters en stijl gebruiken zowel in je content als in je  TV-commercials en andere offline reclame. Vertel overal hetzelfde verhaal, mensen hebben een natuurlijke nood aan consistentie om vertrouwen te kunnen opbouwen.

TRENDS

1. Short form video’s – kort, korter, kortst: Het is geen geheim meer dat het concentratievermogen van surfers korter en korter wordt. Vertel dus zo veel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd. Als het gaat om promoties of aanbiedingen, creëer korte en krachtige video content. En met kort, bedoel ik ultrakort. Ultrakorte video’s die het verhaal, én de boodschap én het merk in enkele seconden overbrengen. 5 sec? of 3 misschien? Lijkt moeilijk maar als je er in slaagt heb je goud in handen.

Video’s van 5 seconden geven je tal van mogelijkheiden wat inzetbaarheid betreft. Je kan ze gebruiken als YouTube bumper ads, facebook ads, animated banner ads. Het grootte voordeel van animated reclame: in de tijd dat surfers over je advertentie scrollen hebben ze alles vaak al onbewust in 1 oogwenk opgepikt, zowel je prijs, je product als je logo.

2. Stop Motion video’s: Dit was reeds heel populair maar wordt nog populairder in 2020. Stop motions zijn een leuke en speelse manier om bijvoorbeeld ‘How to”-video’s te maken of als je een speciale promo of aanbieding eens op een iets creatievere wijze naar voor wil brengen.

3. Explainer videos – instructional video series: We hadden het er al kort eventjes over hierboven. Iets langer maar zeker geen onbelangrijk onderdeel in je videomarketingplan, de explainer video’s. 1 minuut video legt uit wat jij in 1000 woorden doet. Heb je zware, saaie materie? Probeer die dan lichter en beter verteerbaar te maken aan de hand van een goede en sterke explainer.

Explainers kan je nagenoeg overal inzetten. Facebook, YouTube, LinkedIn, je website… Indien het goede explainers zijn, kan je ze jaar na jaar blijven gebruiken op je kanalen.

4. Animated logo’s: Één van de snelst groeiende trends in branding: de verandering van statisch en levenloos naar dynamisch en bewegend logo ontwerp. Waarom? Het komt vriendelijk over en is makkelijk en leuk om naar te kijken. Dit is een nieuw brand asset die relatief goedkoop is in aankoop en op verschillende kanalen kan worden ingezet. Het verhoogt de zichtbaarheid en herkenbaarheid van je logo bij je publiek.

5. Motion graphics: Een nieuwe, fantastische manier voor marketing en adverteren. Net als bij de shortform video’s, wereldwijd worden motion graphics gebruikt voor verschillende doeleinden met zakelijke promoties of aanbiedingen. De vraag stijgt jaar na jaar.

Wil je snel en duidelijk iets overbrengen zonder dat je volgers al te veel concentratie moeten verbruiken. Ga dan voor eenvoudig, opgemaakte motion graphics.

Tot slot, een goede videomarketing strategie, is een brede, complete videomix. Zo zijn ook recruitement video’s sinds 2019 aan een opmars bezig op social media. Maar niet alles werkt op het ieder moment, op elk kanaal. Belangrijk blijft je strategie en benadering gaandeweg bij te sturen aan de hand van statistieken op ieder kanaal individueel. Heb je eens zo’n strategie, dan kan je alle unieke elementen vastleggen in een video brand guide.