Het is één van de trends van 2020. Een bewegend en levendig logo. Niet dat je als bedrijf met alle trends moet meegaan…Zeker niet. Toch is dit wel eentje die het waard is om even over na te denken gezien de relatief lage kost en brede inzetbaarheid van dit vernieuwende en opvallende brand asset.
Dezer dagen is vernieuwing, als we heel even eerlijk zijn, broodnodig als je als bedrijf niet helemaal wil verzuipen in de massa aan logo’s die je nu online en op TV ziet passeren. De massa aan informatie die dagelijks op ons afkomt zorgt er voor dat logo’s niet meer diezelfde aandacht krijgen als in het pre-digitaliseringstijdperk. Het beeld blijft niet meer hangen.
Je logo speelt een cruciale rol in het vastleggen van de algemene waarde van je brand. Enkel al het kiezen van het juiste kleur voor je logo kan de herkenbaarheid aanzienlijk verhogen. Als je als organisatie aan effectieve branding doet, herkennen mensen je logo met één blik. Met een goede logo animatie kan je die herkenning op een effectieve manier nog verbeteren.
Dé voordelen:
1. Meer visibiliteit dus betere herkenbaarheid.
Bereik je doelgroep op een creatieve en speelse manier. Het brengt je logo …dus ook je bedrijf online op een andere manier tot leven. Naast creatief en speels is het ook aantrekkelijk om naar te kijken. Veel aantrekkelijker dan een standaard, statisch logo. Mensen blijven er vaak langer naar kijken waardoor een geanimeerd logo rechtstreeks zorgt voor een hogere visibiliteit en dus ook voor een betere herkenbaarheid op korte en lange termijn. Bovendien laat je, je publiek weten dat je zorgt voor het gezicht van je bedrijf en heel belangrijk…dat je hun oog wilt op je bedrijf.
2. Ruimte in creativiteit, ruimte in branding.
Bij logo animatie heb je iets meer ruimte in creativiteit om te branden naargelang maatschappelijke thema’s. Je kan er makkelijk nieuwe elementen aan toevoegen of vervangen om dan tijdelijk over te schakelen naar een als het ware ‘limited edition’ van je logo. Dat kan je met een statisch logo ook wel hoor, tuurlijk maar absoluut zeker niet zo opvallend als met een geanimeerd logo.
3.Vertel je verhaal, kort en krachtig.
Je krijgt met dit nieuwe asset de kans om je publiek vanuit nog een andere hoek te benaderen. Mensen spiegelen zich aan een brand wanneer een brand een sterk verhaal te vertellen heeft. Als je een geanimeerd logo combineert met een sterk verhaal, kan het wonderen doen voor je bedrijf. Kan je met je statisch logo niet helemaal vertalen waar je bedrijf voor staat dan krijg je met een geanimeerd logo de kans om dat wel te doen. Vertel hét verhaal van jouw bedrijf, waar jouw bedrijf voor staat in een 5tal seconden. 1 beeld verteld 1000 woorden maar 5 sec geanimeerd beeld verteld op z’n minst 10.000 woorden dus laat je gaan. MAAR hou het simpel… less is altijd more!
4. Doe op een effectieve manier aan brand awareness.
De brede inzetbaarheid van een geanimeerd logo maakt het een heel erg nuttig brand asset in de weg naar brand awareness. Je kan het nagenoeg overal gebruiken behalve op je drukwerk natuurlijk. Een geanimeerd logo kan je gebruiken op je website en AL je sociale media kanalen. Al heeft Facebook jammer genoeg geen functie om GIF- of MP4-bestanden in te stellen als profielfoto, bij LinkedIn kon je het alvast wel op je bedrijfspagina. Maar sinds 2019 zijn er vaker problemen met het instellen van GIF profielfoto’s, de ene kan het nog wel en de andere niet meer.
Een logo animatie staat mooi als intro van een video maar ook als afsluiter of outro van een bedrijfsvideo. Het kan het begin en/of einde van je video zachter en luchtiger maken dus ook leuker om naar te kijken. En wat leuker is om naar te kijken, wordt sneller onthouden.